Schilders, aangesloten bij Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder, kijken terug op een positief jaar. Al zijn er ook zorgen over opdrachten en personeel.
‘Ik heb meer klanten gekregen’, schrijft één van de deelnemers over het jaar 2023. ‘Vooral in de regio’, schrijft een ander. Het is één van de redenen waardoor bij bijna 62% van de deelnemers het aantal opdrachten is gegroeid. Waarmee voor 46% ook de omzet is gestegen.
Minder personeel is ook minder zorg
Daar staat wel een flinke uitdaging tegenover, namelijk: medewerkers. Ruim 30% van de deelnemers aan de Schilders Enquête geeft aan dat ze minder mensen tot hun beschikking hebben dan het jaar ervoor. Voor sommigen is dat een bewuste keuze: ‘Ik heb minder stress en lever betere kwaliteit door geen personeel meer te hebben.’ Bovendien zijn de lonen flink gestegen.
Ruim 76% van de respondenten wil graag samenwerken met andere schilders. Meestal gebeurt dit al met een bevriende schilder uit de buurt, maar 41% van de schilders heeft behoefte om in contact te komen met andere schilders.
65% van de deelnemers aan de enquête heeft de particuliere markt als focus en 35% richt zich op de zakelijke markt. 13% heeft nog geen focus aangebracht. Een enkele schilder heeft als focus monumentenwerk, een mooie niche.
- Bekijk ook
- betereschilder.nl